
Noritaka Tatehana
《Primary Colors》では、構造色が発現するインクが塗布された樹脂シートにアクリル絵具を彩色することで、色面を生成しています。表面に見ることができる図像は、舘鼻自身が本作のために撮影した被写体である「雲」の画像を複数枚合成したもので、これまでにも舘鼻作品のテーマとなっている「一対の視点」という捉え方とも繋がるところがあります。
雲による表現は、国宝・洛中洛外図屏風でも見受けられるような、眼下に広がる人々の生活の有様をフレームし分節することで、複数の視点を1枚の画面の中に成立させるという役割も担います。「天と地」や「生と死」というような、舘鼻が示す「一対の視点」による日本独自の価値観を象徴するモチーフであるとも言えます。
The color plane of Tatehana’s “Primary Colors” is composed of a layer of resin sheet that has been coated with structural color ink and acrylic paint. The motif expressed on the surface of the work is a composite image based on various photographs of clouds taken by Tatehana, tying in the idea of multiple perspectives residing in a single work, a continued theme in the artist’s portfolio.
The clouds perform as a framing device, isolating the various daily scenes that meet the viewer’s eye on a single surface, much like the clouds in “Rakuchu Rakugai Zu” (“Scenes in and Around the Capital”), a set of traditional Japanese screen paintings that is now a national treasure. One could say that the clouds symbolize the Japanese embrace of dichotomies such as heaven and earth, and life and death.
Exhibitions
Noritaka Tatehana "PRIMARY COLORS"
April 16, 2022 - May 28, 2022
KOSAKU KANECHIKA